مهارت حل مساله در اکت

در رابطه بمانم یا جدا شوم؟ این رشته تحصیلی را بخوانم یا نخوانم؟ بچه دار بشوم یا نه؟ از شغلم استعفا بدهم یا نه؟ و … . تا به حال با چنین دو راهی‌هایی روبرو شده‌اید؟ اگر بله تبریک می‌گویم، زیرا ذهن‌تان کارکردهای طبیعی خودش را به درستی انجام داده است.

منبع: دوستی، پیمان. (۱۴۰۰). مهارت های زندگی بر اساس پذیرش و تعهد درمانی متمرکز بر شفقت. انتشارات امین نگار: تهران. چاپ چهارم.

سفارش این کتاب

در دو راهی‌های سخت هیچ راه حل آسان و سریعی وجود ندارد، چراکه اگر وجود داشت از اول هم دو راهی ‌ایجاد نمی‌شد. در برخی موارد سپری شدن زمان به انتخاب یک راه کمک می‌کند، اما این راهبرد تا همیشه کارآمد نیست، زیرا در مواردی ممکن است فرصت را از دست بدهید. در هر صورت بدانید که راه حل آسان و سریعی وجود ندارد…

به یاد داشته باشید هنگام برخورد با دو راهی‌ها، هر لحظه در حال انتخاب هستید. مادامی که از همسرتان جدا نشده‌اید، انتخاب کرده‌اید که در رابطه بمانید. مادامی که رشته‌ای را انتخاب نکرده‌اید، انتخاب کرده‌اید که رشته‌ای را انتخاب نکنید، مادامی که بچه دار نشده‌اید، انتخاب کرده‌اید بچه دار نشوید و … .

پس اگر فعلا انتخاب کرده‌اید در شغل‌تان بمانید(هنوز استعفا نداده‌اید)، فعلا در رابطه بمانید(هنوز جدا نشده‌اید) و … از خود بپرسید که امروز می‌خواهم چطور کارمند یا همسری و … باشم.

زمان‌هایی را در روز به بررسی مزایا و معایب هر راه حل اختصاص دهید. توجه کنید که زمانی را برای این کار اختصاص دهید، پس هنگام تماشای تلویزیون و … به‌این بررسی نپردازید. همچنین برای این کار حتما از کاغذ و خودکار استفاده کنید، چرا که اجرای ذهنی آن، سود کمی‌ را نصیب‌تان می‌کند.

بدانید هر راهی را که انتخاب می‌کنید مقداری تنش به همراه خواهد داشت، پس آغوش‌تان را برای افکار و احساس‌های ناخوشایند احتمالی باز کنید و به آنها اجازه حضور دهید و با شفقت بیشتری با خود رفتار کنید.

  1. اذعان داشته باشید که هیچ راه آسانی وجود ندارد و هر انتخاب تنش‌های خاص خودش را دارد.
  2. به انتخاب‌تان اذعان داشته باشید. اگر هنوز طلاق نگرفته‌اید، پس انتخاب کرده‌اید برای ۲۴ ساعت آینده یا یک هفته آینده یا … در این رابطه بمانید. پس در این مدت چطور همسری می‌خواهید باشید؟ برای امروز می‌خواهید چطور رفتار کنید؟ ارزش‌هایتان درباره نحوه رفتار کردن امروزتان به شما چه می‌گویند؟ لیست رفتارهایی که می‌خواهید امروز انجام دهید را تهیه کنید.
  3. روزی ۱۰ دقیقه به بررسی مزایا و معایب هر راه بپردازید. پیش‌تر توضیح داده شد که حتما زمان‌هایی را برای این کار اختصاص دهید و از کاغذ و خودکار استفاده نمایید. بدین منظور جدولی را طراحی کرده‌ام، پس از این جدول استفاده نمایید. ممکن است مواردی را در روز بعد به خاطر بیاورید، آنها را هم به ادامه این جدول اضافه کنید.
راه شماره یکراه شماره دو
مزیامعایبمزایامعایب
۱-
۲-
۳-
و ….
۱-
۲-
۳-
و ….
۱-
۲-
۳-
و ….
۱-
۲-
۳-
و ….
  • به افکار و احساس‌های ناخوشایندی که در هر انتخاب سراغ‌تان می‌آید توجه کنید، آغوش‌تان را باز کنید و پذیرای آنها باشید.
  • به آنچه ذهن‌تان می‌گوید آگاه باشید، اما غرق آنها نشوید.
  • با شفقت بیشتری با خود رفتار کنید.

مطالب بیشتر: